ردکردن این
محاسبه‌ی هزینه‌های پستی چگونه انجام می‌شود؟

محاسبه‌ی هزینه‌های پستی چگونه انجام می‌شود؟

نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌های پستی

محاسبه‌ی هزینه‌های پستی یکی از مواردی است که می‌تواند برای تمامی فروشنده‌های اینترنتی مورد مهمی باشد. چرا که برای فروش موفق یک محصول احتیاج به کیفیت بالای ارسال آن داریم. ارسالی که علاوه بر حفظ امانت‌داری، قیمت مناسبی داشته‌باشد. بنابراین مهم است که عوانل تاثیرگذار بر روی قیمت نهایی را بدانیم. محاسبه‌ی این هزینه‌ها شاید در نگاه اول گیج‌کننده باشد. اما با بررسی پارامترهای موثر بر هزینه‌های پستی می‌توان به روش درست و راحتی برای محاسبه‌ی آن دست یافت. هزینه‌ی نهایی محاسبه شده برای ارسال بسته‌ی شما به طور معمول از یک قیمت ثابت و چند قیمت متغیر وابسته به پارامترها، قابل تغییر است. در این مقاله سعی داریم در ابتدا با بررسی موارد تاثیرگذار بر هزینه‌ی پستی، شما را با نحوه‌ی محاسبه‌ی این هزینه آشنا کنیم. موارد ذکر شده در پایین طبق آخرین تغییرات نرخنامه در سال ۱۴۰۱ است.

-وزن مرسوله

یکی از مهم‌ترین موارد برای محاسبه‌ی هزینه‌های پستی مرسولات وزن آن‌هاست. وزن مرسوله‌ها معمولات متغیر است و بسته به این تغییرات هزینه‌های پستی شما نیز فرق خواهدکرد. بنابراین برای دانستن این هزینه باید هزینه‌های اعلام شده بر حسب وزن را بدانیم.

طبق این قرارداد تمامی مرسولاتی که زیر یک کیلوگرم هستند؛ یک هزینه‌ی ثابت برای ارسال پرداخت می‌کنند. طبق این تعریف، برای ارسال مرسولات ۰ تا ۱ کیلوگرمی  یک هزینه یکسان پرداخت خواهیدکرد. اما مرسولاتی که بالای یک کیلوگرم هستند بسته به وزن اضافی آن‌ها هزینه‌ی مضاعف پرداخت می‌کنند. مرسولاتی که بالاتر از یک کیلوگرم هستند؛ به ازای هر یک کیلوگرم اضافه، مبلغ ۳۵۰۰ تومن مازاد بر هزینه‌ی ثابت، پول پرداخت خواهندکرد. بنابراین هر میزان که مرسوله‌ی شما سنگین‌تر از یک کیلوگرم باشد؛ هزینه‌ی ارسالی آن نیز بیشتر خواهدشد.

پارامترهای موثر بر هزینه‌های پستی

-موقعیت ارسال‌کننده و گیرنده

یکی دیگر از پارامترهای موثر بر هزینه‌های پستی موقعیت ارسال‌کننده و گیرنده است. بر حسب این پارامتر با توجه به موقعیت جغرافیایی ارسال‌کننده و گیرنده، هزینه‌ی ارسال کالا متغیر خواهدبود. در این مرحله وضعیت ارسال و دریافت به ۴ زون متفاوت تقسیم خواهدشد. این هزینه بر اساس مقدار فاصله‌ی شما از دریافت‌کننده‌ی محصول تعیین می‌شود. که هزینه‌ی هر کدام از زون‌ها متفاوت خواهدبود. در ادامه به معرفی این ۴ دسته و تفاو‌های آن خواهیم‌پرداخت:

زون اول: زون شهری

این زون مربوط به بسته‌هایی است که در آن گیرنده و ارسال‌کننده‌ی مرسوله در یک شهر قرار دارند. به طور مثال اگر شما محصولی را از شیراز برای شخصی در همان شهر ارسال می‌کنید؛ در این زون‌بندی قرار خواهید گرفت و طبق این این زون‌بندی پول پرداخت خواهیدکرد.

 

زون دوم: درون استانی

زون دوم جغرافیای بزرگتری را دربر می‌گیرد. این زون مربوط به مرسوله‌هایی است که گیرنده و فرستنده‌ی کالا هم‌استانی باشند. بدین ترتیب نیاز است که فرستنده و گیرنده‌ی یک محصل هر دو در شهرهای یک استان قرار داشته‌باشند. به طور مثال شخصی که بسته‌ی خود را از همدان ارسال می‌کند و گیرنده‌ی او در شهر ملایر است؛ می‌تواند در این زون‌بندی قرار بگیرد.

 

زون‌ سوم: زون مراکز استان‌ها

این زون‌بندی از ارسال در یک استان فراتر رفته و ارسال به شهرهای دیگر را شامل می‌شود. در این مرحله موقعیت فرستنده و گیرنده باید در یکی از مراکز استان‌های کشور باشد. این زون‌بندی ارسال به شهرهای استان را شامل نمی‌شود. به طور مثال ارسال تهران به زاهدان را می‌توان در این دسته‌بندی جا داد. که هر دو موقعیت فرستنده و گیرنده در دو مرکز استان قرار گرفته‌است.

 

زون سوم: زون شهرستانی

در زون‌بندی آخر پوشش حداکثری برای اسال مرسولات در نظر گرفته‌ شده‌است. بدین‌ترتیب گیرنده می‌تواند در هر زون‌بندی به غیر از استان گیرنده‌ی خود باشد. این دسته‌بندی مربوط به ارسال شهر های مختلف است که در آن یکی یا هر دو، فرستنده و گیرنده، مرکز استان نباشد. به طور مثال اگر ارسال کالایی از شهر مشهد به شهرستان قصرشیرین انجام شود در این زون‌بندی قرار خواهد گرفت.

با شناخت ۴ زون‌بندی اکنون می‌توانیم دسته‌بندی کالای خود را مشخص نموده و میزان هزینه‌ی پستی این قسمت را تخمین بزنیم. هزینه‌ی هر کدام از این دسته‌بندی را می‌توانید در عکس انتهای مقاله به تفکیک مشاهده نموده و محاسبه‌ی هزینه‌های پستی خود را انجام دهید.

 

-قیمت کالای مرسوله

از دیگر پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر محاسبه‌ی هزینه‌های پستی، قیمت خود کالای مرسوله است. در این مورد هر چه قیمت کالای ارسالی بیشتر باشد؛ هزینه‌ی ارسال آن نیز بیشتر خواهدبود. این هزینه به دلیل قیمت بیمه‌ی کالای شماست. بدین ترتیب شرکت ارسال‌کننده کالای شما را بیمه کرده تا در صورت مفقودی و یا آسیب به کالا خسارت وارده را جبران نماید. تمامی کالاهایی که ارزش آن‌ها تا سقف یک میلیون تومان باشد؛ نرخ ثابت ۱۰۰۰ تومان برای بیمه‌ی آن‌ها در نظر گرفته‌ شده‌است. یعنی تمامی کالا های ارسالی تا یک میلیون تومان بیمه هستند. که هزینه‌ی این بیمه برای تمامی این کالاها مبلغ ۱۰۰۰ تومان توسط ارسال‌کننده پرداخت می‌شود.

اما اگر محصول شما ارزشی بیش از یک میلیون تومان باشد؛ به ازای قیمت خود افزایش بیمه خواهندداشت. بدین ترتیب به ازای هر مقدار ارزش افزوده بر یک میلیون تومان، ۰/۲ درصد از هزینه‌ی کالا مبلغ بیمه‌ی آن خواهد شد. برای مثال اگر ارزش کالایی که ارسال می‌کنید ۱۱ میلیون تومان باشد؛ هزینه‌ی بیمه‌ی آن به شکل زیر محاسبه خواهدشد:

۱میلیون(هزینه‌ی ثابت بیمه ۱۰۰۰ تومان)+ ۱۰ میلیون(هزینه‌ی مازاد بیمه  یعنی دو دهم درصد ۱۰ میلیون تومان (۲۰ هزار تومن) = ۲۱ هزار تومان

این مبلغ جمع بیمه‌ی کالای ۱۱ میلیونی شما خواهدبود. پرداخت این هزینه می‌تواند خیال شما را بابت نگرانی مفقودی و یا آسیب کالا آسوده نماید.

-صدور بارکد

در مور آخر شرکت‌هایی که بر روی بار شما بارکد درج می‌کنند؛ مبلغی به هزینه‌ی ارسال اضافه می‌کند. به این منظور به ازای هر بارکد مبلغ ۶۰۰ تومان به هزینه‌ی پستی شما اضافه می‌شود.

در انتها باید به دو نکته که در قیمت نهایی ارسال شما تاثیرگذار هستند اشاره کرد.

– مورد اول اینکه مرسولات سایز ۴ به بالا مشمول ۲۵ درصد اضافه نرخ می‌شوند.

-مورد دوم در مورد نوع مرسوله است. به این صورت که مرسولات شکستنی و مایعات مشمول ۲۵ درصد اضافه نرخ می‌شوند.

با بررسی پارامترهای موثر بر هزینه‌های پستی می‌توان به تخمین و محاسبه‌ی هزینه‌های پستی دست پیدا کرد. در این مقاله به مهم‌ترین پارامترها اشاره نمودیم. در ادامه برای راحتی کار شما همراهان گرامی در یک عکس اعداد و مبالغ دسته‌بندی های بالا را ذکر کردیم. با این روش می‌توانید هزینه‌های مرسوله‌ی خود را به تفکیک محاسبه کرده و از قیمت نهایی مطلع شوید. نرخ‌نامه‌ی راهنمای ارسال محصولات پستی که در سال ۱۴۰۱ منتشر شده‌است.

 

 

این مقاله سعی شده برای آشنایی بیشتر شما نرخ‌های محاسبه‌‌ی هزینه‌های پستی انجام شود. اما شما می‌توانید برای محاسبه‌ی سریع‌تر هزینه‌ی مرسولات خود به محاسبه‌ی آنلاین هزینه‌های پستی مراجعه کنید. برای این کار به سایت تاپین مراجعه کرده و وارد صفحه‌ی نرخ نامه شوید. با وارد کردن اطلاعات مرسوله‌ی خود در این صفحه، از هزینه‌ی ارسال آن مطلع شوید. در صورت احتیاج به مشاوره‌ی رایگان و راهنمایی بیشتر به سایت تاپین مراجعه کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع سرویس‌های رسال پست به وبلاگ تاپین مراجعه نمایید. و یا بر روی همین عبارت کلیک کنید.

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
مبانی حمل و نقل
mrs shahvali

معرفی کتاب با موضوع حمل و نقل

معرفی کتاب با موضوع حمل و نقل حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها همواره اهمیت زیادی داشته است. تا

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *