ردکردن این
بهترین روش استعلام کد پستی
روش هایی برای استعلام کد پستی

بهترین روش استعلام کد پستی

کد پستی چیست و چه کاربردی دارد؟

استعلام کد پستی یکی از دغدغه های افراد و فروشگاه هایی است که کالا و بسته های زیادی برای ارسال دارند. کد پستی در ایران یک عدد ۱۰ رقمی است که برای مشخص کردن آدرس پستی و به تبع آن مرتب کردن نامه‌ها و ارسال کالا و بسته استفاده می‌شود. کد پستی شامل ۵ رقم اول که نشانگر کد رهسپاری (مشخصه شهر مقصد) و ۵ رقم دوم که بیانگر کد توزیع (مشخصه مکانی مقصد) است. کد پستی در پست و ارسال کالا و بسته کاربردهای متعددی دارد. یکی از این کاربردها تسهیل فرآیند ارسال و تحویل آن است. با استفاده از کد پستی، شرکت‌های پستی می‌توانند محل ارسال و دریافت را به دقت تعیین کنند و مرسولات را به درستی و به موقع به مقصد برسانند.

کاربرد دیگر آن که از اهمیت زیادی برخوردار است شناسایی مناطق جغرافیایی می باشد. کد پستی به عنوان یک کد شناسایی، مناطق جغرافیایی مختلف را شناسایی می‌کند و به شرکت‌های پستی کمک می‌کند تا مرسولات را به درستی مسیریابی کنند. برای ثبت‌نام در بانک و موسسات نیز استفاده می شود. برای ثبت‌نام در بانک‌ها، موسسات و دانشگاه‌ها نیز اغلب نیاز به کد پستی وجود دارد. با استفاده از کد پستی، نامه‌ها و مستندات به صورت دقیق و به موقع ارسال می‌شوند. کد پستی در ارسال کالا و بسته نقش مهمی دارد. با استعلام کد پستی مقصد، می‌توان کالا و بسته را به سرعت و به مقصد صحیح ارسال کرد. در بسیاری از مواقع رهگیری مرسوله پستی با کدپستی نیز انجام می شود.

بهترین روش برای استعلام کد پستی

روش های یافتن و استعلام کد پستی

فرآیند استعلام کد پستی بسیار ساده است. برای یافتن و استعلام کد پستی، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. استفاده از سامانه شرکت پست یکی از اصلی ترین روش ها است. شرکت پست ایران سامانه‌ای را برای یافتن کد پستی ارائه می‌دهد. در این سامانه، می‌توانید با وارد کردن آدرس مورد نظر، کد پستی مربوطه را دریافت کنید. اگر آدرس مورد نظر را به صورت چشمی یا حدودی می‌توانید روی نقشه پیدا کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. با جستجو در نقشه، می‌توانید کد پستی محل مورد نظر را پیدا کنید. برخی از قبوض گاز حاوی اطلاعاتی مانند نام مشترک، آدرس و کد پستی هستند. با مشاهده قبض گاز، می‌توانید کد پستی را پیدا کنید .

در حال حاضر، سازمان پست جمهوری اسلامی، اپلیکیشنی، تحت عنوان اپلیکیشن دریافت کد پستی ده رقمی، طراحی و راه اندازی ننموده است اما با استفاده از سایت‌های جستجو نیز امکان پذیر است. برخی از سایت‌های جستجو نیز امکان یافتن کد پستی را فراهم می‌کنند. با وارد کردن آدرس مورد نظر در این سایت‌ها، می‌توانید کد پستی را پیدا کنید. استفاده از سامانه کد پستی یاب اداره پست نیز میتواند کمک بسیار زیادی به شما داشته باشد. اداره پست نیز سامانه‌ای را برای یافتن کد پستی ارائه می‌دهد. با استفاده از این سامانه، می‌توانید کد پستی مورد نظر را پیدا کنید. توجه داشته باشید که برخی از سامانه‌ها و سایت‌ها ممکن است در دسترس نباشند یا دقت کافی نداشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی ساختار کدرهگیری و کدپستی

 

استعلام کدپستی با آدرس

برای استعلام کد پستی با آدرس، می‌توانید از روش‌های زیادی استفاده کنید. یکی از این روش ها استفاده از سیستم کد پستی یاب اداره پست است. برای این کار باید به آدرس اصلی اداره پست مراجعه کنید و نام شهر و وارد کردن نام خیابان و کوچه به ترتیب انتخاب کنید. در نهایت کد پستی خود را دریافت کنید. روش دیگر استفاده از نقشه است. برای استفاده از این روش باید به آدرس gnaf.post.ir/portal/#postcodeFinder مراجعه کنید.  روی عکس نقشه در پایین صفحه کنید. روی شهر و مشاهده دقیق خیابان و کوچه زوم کنید. روی مکان مورد نظر کلیک کرده و مشاهده کد پستی مشاهده کنید.

استعلام کدپستی با قبض

برای استعلام کد پستی با استفاده از قبوض، یک روش وجود دارد. ساده‌ترین و معمول‌ترین راه برای یافتن کد پستی مشاهده کد پستی روی قبض است. بر روی بیشتر قبوض پستی، کد پستی محل سکونت شما درج شده است. برای پیدا گردم کد پستی منزل این بهترین رو راحتترین روش است.

استعلام کدپستی از طریق پیامک

استعلام کد پستی از طریق پیامک یکی از روش‌های سریع و آسان برای دریافت کد پستی محل سکونتتان است. برای استعلام کد پستی از طریق پیامک معمولی است.  برخی از سرویس‌های پیامکی امکان این کار را از طریق پیامک معمولی فراهم می‌کنند. برای استعلام کد پستی، کافیست یک پیامک خالی به شماره ۷۰۸۷ ارسال کنید.

استعلام کد پستی با استفاده از نقشه

استعلام کد پستی با استفاده از نقشه نیز امکان پذیر است. برای این کار مبتوانید از سامانه شرکت ملی پست ایران استفاده کنید. وارد سامانه شرکت ملی پست ایران شوید. در قسمت جستجو، آدرس مورد نظر را وارد کنید. سامانه به شما کد پستی مربوط به آدرس وارد شده را نشان می‌دهد . روش دیگر استفاده از نقشه گوگل است. به نقشه گوگل مراجعه کنید. آدرس مورد نظر را در قسمت جستجو وارد کنید. نقشه به شما آدرس و کد پستی مربوطه را نشان می‌دهد.

استعلام کدپستی با استفاده از سامانه تلفن گویا

در حال حاضر، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، هیچ سامانه تفلن گویایی، برای استعلام و دریافت کد پستی ده رقمی یا پیگیری آن، راه اندازی نکرده است و صرفا، در این خصوص، خدمات اینترنتی ارائه می دهد. بنابراین، ثبت نام برای دریافت کد پستی یا استعلام کد پستی در صورت عدم دسترسی به آن، صرفا به صورت حضوری یا اینترنتی خواهد بود.

استعلام کد پستی با استفاده از موتورهای جستجو

استفاده از موتور های جستجو یکی از راحت ترین راه ها برای پیدا کردن کد پستی میباشد. برخی موتورهای جستجو این قابلیت را دارند که کد پستی مراکز مختلف را ارائه دهند. این مورد فقط برای مراکز عمومی صدق میکند و کد پستی اشخاص را نمیتوان به این صورت استعلام کرد. این سیستم در حال حاضر داخل ایران فعال نیست اما با توجه به جذابیتی که دارد، به آن می‌پردازیم. موتور های جستجوگر مانند Google و Bing  سیستم کاوش کد پستی را دارند؛ در این سیستم هم با وارد کردن آدرس دقیق، میتوانید کد پستی مکان مورد نظر را به دست بیاورید.

استعلام کد پستی با استفاده از کارت ملی

استعلام کد پستی با استفاده از کارت ملی در حال حاضر در ایران فعال نیست. کارت ملی در ایران برای شناسایی هویت شخصی استفاده می‌شود و اطلاعات مرتبط با کد پستی در این کارت ثبت می شود ولی سامانه ای برای پیگیری و استعلام کد پستی فعال نیست.

استعلام کد پستی به صورت حضوری

برای استعلام کد پستی به صورت حضوری، شما می‌توانید به نزدیکترین دفتر پست منطقه خود مراجعه کنید. برای پیدا کردن دفتر پست میتوانید از طریق مراجعه به وب‌سایت سازمان پست ایران (www.post.ir) یا با استفاده از راهنمای محلی یا نقشه، نزدیکترین دفتر پست به محل اقامت خود را پیدا کنید. هنگام مراجعه به دفتر پست به کارکنان دفتر پست آدرس کامل محل مورد نظر خود را ارائه دهید. این شامل نام خیابان، شماره پلاک و واحد، نام محل (شهر یا روستا) و استان است.

کارکنان دفتر پست با استفاده از سامانه‌های موجود در دسترس، کد پستی مربوط به آدرس شما را استعلام می‌کنند و به شما اعلام می‌کنند. در هنگام مراجعه به دفتر پست، ممکن است نیاز به ارائه مدارک شناسایی داشته باشید، مانند کارت ملی یا شناسنامه. استعلام به صورت حضوری دارای مزایای بسیاری است. هنگامی که به صورت حضوری به دفاتر پست مراجعه میکنید میتوانید هزینه ارسال پست کالاهای خود را نیز از کارمندان دفاتر پرس و جو کنید و این امر به مدیریت هزینه های نهایی محصولات شما کمک بسیار زیادی میکند.

نحوه درخواست کد پستی آنلاین

درخواست کد پستی آنلاین می‌تواند از طریق سامانه‌های پستی موجود در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایلی انجام شود. در ایران، سامانه پستی ایران در وب‌سایت www.post.ir خدمات آنلاینی برای استعلام کد پستی ارائه می‌دهد. به وب‌سایت سازمان پست ایران به آدرس www.post.ir مراجعه کنید. این وب‌سایت به صورت رسمی توسط سازمان پست ایران اداره می‌شود. در صفحه اصلی وب‌سایت، می‌توانید در بخش جستجوی کد پستی، آدرس مورد نظر خود را وارد کنید.

مطمئن شوید که آدرس را به‌طور دقیق و کامل وارد کرده‌اید تا نتیجه دقیق‌تری دریافت کنید. اداره پست تهران پس از جستجو، نتایج مربوط به آدرس وارد شده را نمایش می‌دهد. این شامل کد پستی، شهر، خیابان‌های اصلی و فرعی، وضعیت پستی و اطلاعات مکمل دیگر است. با دریافت کد پستی مورد نظر، می‌توانید از آن برای ارسال نامه، بسته‌ها و سایر ارسالی‌های پستی استفاده کنید. به طور کلی استعلام و دریافت کد پستی میتواند در سلامت ارسال و دریافت کالاها تاثیر زیادی داشته باشد

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
دلایل تحویل اشتباه بسته پستی
مبانی حمل و نقل
tapinblog

تحویل اشتباه بسته پستی

همه چیز در مورد تحویل اشتباه بسته پستی تحویل اشتباه بسته پستی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله اشتباه در ثبت آدرس گیرنده

احراز آدرس از طریق پست
مبانی حمل و نقل
tapinblog

احراز آدرس از طریق پست

نحوه درخواست احراز محل سکونت پست درخواست احراز آدرس از طریق پست دارای مراحلی است که باید به ترتیب انجام شود تا این احراز به

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *