ردکردن این
۵ عامل موثر بر حواس پرتی در محیط کار

۵ عامل موثر بر حواس پرتی در محیط کار

حواس‌پرتی در محیط کار یکی از رایج‌ترین موارد مشاهده‌شده در دنیای امروز است. همه‌ی ما تمایل داریم که حواسمان پرت شود. با توجه به این‌که ما هر ۱۱ ‌دقیقه یک بار دچار حواس پرتی در محیط کار می‌شویم و ۲۵‌ دقیقه طول می‌کشد تا مغزمان دوباره روی کار اصلی تمرکز کند، باید تا حد امکان از حواس پرتی در محیط کار جلوگیری کنیم.

به طور خلاصه، این حواس‌پرتی‌ها نه‌تنها بر عملکرد شغلی شما تأثیر می‌گذارند، بلکه برای سلامتی شما نیز مضر هستند. در این مطلب عوامل رایج حواس پرتی در محل کار و و مقابله با این عوامل را بیان کردیم.

 

چگونه می‌توان پیش از این‌که فاجعه‌ای به بار بیاید، عامل حواس پرتی در محیط کار را برطرف کرد؟

طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط شرکت یودمی (Udemy)، عوامل حواس پرتی در محیط کار تأثیری منفی بر عملکرد، بهره‌وری و پتانسیل افراد دارند؛ علاوه بر این، افراد برای جبران این وقفه‌ها سریع‌تر کار می‌کنند. یکی از مطالعات دانشگاه ایروین (Irvine) نشان می‌دهد که این امر میزان استرس و ناامیدی را افزایش می‌دهد. حتی یک وقفه‌ی کوتاه می‌تواند میزان خطای کارمندان را ۲ برابر کند.

در دنیایی که با نوتیفیکشن‌ها، ایمیل‌ها، پیام‌های فوری (واتس اپ – تلگرام و…) و فضای کاری کوچک محاصره شده‌ایم، هر روز بیشتر از دیروز دچار حواس‌پرتی در محل کار می‌شویم. به طور متوسط یک کارمند روزانه ۵۰ تا ۶۰ بار دچار حواس‌پرتی در محل کار می‌شود و حدود ۸۰ درصد از آن‌ها مسائل بی‌اهمیتی هستند. در نتیجه افراد زمان کمتری را برای آنچه روانشناسان شیفتگی مرتبط با کار (the flow state) می‌نامند، صرف می‌کنند. شیفتگی حالتی است که در آن فرد کاملاً در یک فعالیت درگیر می‌شود. با توجه به تحقیقات، در این حالت، افراد تا ۵ برابر مولدتر می‌شوند.

 

چطور در محیط کار تمرکز بیشتری داشته باشیم؟

مهم ترین راه برای تمرکز در محیط کار، حذف عوامل حواس پرتی در اطراف تان است. یادتان باشد تمرکز دقیقا شبیه به یک عضله ذهنی است. هر چقدر بیشتر روی ساخت آن کار کنید، قوی‌تر می‌شود.

باید با شناسایی عواملی که سبب حواس پرتی شما می‌شوند، شروع کنید. دانستن این‌که حواس پرتی در محیط کار چیست و چگونه اتفاق می‌افتد، به شما کمک می‌کند که برنامه‌ای را برای حذف این وقفه‌ها تهیه کنید.

در این‌جا ۵ علت رایج حواس پرتی در محیط کار را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم، مشکل عدم تمرکز را حل کنیم.

 

۱٫عوامل حواس پرتی مثل گوشی موبایل یا شبکه های اجتماعی را چندساعتی کنار بگذارید.

ما در طول روز ایمیل، اس‌ام‌اس، اعلان شبکه‌های اجتماعی و تماس‌های تلفنی زیادی دریافت می‌کنیم که باعث بروز حواس پرتی می‌شود؛ علاوه بر این، از موبایل برای یادداشت برداری، مشاهده‌ی تقویم، گوش دادن به پادکست یا حتی خرید کردن استفاده می‌کنیم؛ پس تعجب‌آور نیست که به آن معتاد شده‌‌باشیم.

شبکه های اجتماعی گوشی و سیستم تان را برای ساعاتی که می خواهید کار کنید، به نحوی مسدود کنید؛ خودتان را مقید کنید که جز برای استراحت میان کار، به گوشی و آن هم برای مواقع ضروری سرک نکشید.

می‌توانید از حالت هواپیما برای محدود کردن پیام‌های متنی و قطع تماس تلفنی در ساعات مشخصی از روز استفاده کنید. اگر فکر انجام این کار باعث اضطرابتان می‌شود، می‌توانید به سادگی برای شماره‌های خاص، مانند خانواده یا همکارانِ مهم استثنا قائل شوید.

برای این کار:

باید از قابلیت Do not disturb تلفن همراه خود استفاده کنید.

ویژگی موبایل برای جلوگیری از حواس پرتی
ویژگی موبایل برای جلوگیری از حواس پرتی
۲٫سر و صدا های اطراف

 

 

لحظه‌ای وقت بگذارید و به تمام سر‌و‌صداهای اطرافتان گوش دهید. افراد در حال صحبت کردن هستند، ماشین‌آلات مختلف در حال کار کردن هستند، تلفن‌ها زنگ می‌خورند و درها باز و بسته می‌شوند؛ حتی صدای سرفه، تنقلات خوردن با صدای بلند یا موسیقی نیز به گوش می‌رسد. تمام این سروصداها ممکن است باعث حواس پرتی شوند.

سر‌و‌صداهای اطراف اجتناب‌ناپذیر هستند، اما اگر بیش از حد باعث حواس ‌پرتی شما می‌شوند، باید از هدفون‌های حذف‌کننده‌ی نویز استفاده کنید تا بتوانید ۱۰۰‌٪ توجه خود را به کارتان اختصاص دهید؛ هم‌چنین، برنامه‌هایی مانند نویزلی (Noisli) می‌توانند صداهای اطراف را کاهش دهند و مشکل عدم تمرکز شما را نیز برطرف کنند.

لازم به ذکره شنیدن یک موسیقی آرام و حتی بدون کلام هم حواس شما را از اطراف به سمت کارتان متمرکز می کند.

 

۳٫مزاحمت های سایر افراد

 

 

همان‌ طور که سروصداهای اطراف اجتناب‌ناپذیر هستند، مزاحمت‌های همکاران، مشتریان، تأمین‌کنندگان و خانواده نیز اجتناب‌ناپذیر است. کارکنان شرکت کورا (Quora) ضربه زدن روی شانه را یکی از شایع‌ترین عوامل حواس پرتی در محیط کار می‌دانند. بستن در اتاق و دفتر یکی از راه‌حل‌های این موضوع است. می‌توانید علامت «لطفا مزاحم نشوید» را روی در اتاقتان قرار دهید. اگر در دفتر کار باز کار می‌کنید، می‌توانید از هدفون استفاده کنید و در نهایت صادقانه رفتار کنید. اگر شخصی سؤالی دارد که به شما مربوط است، به او پاسخ دهید و سپس به کارتان ادامه دهید.

زمانی که با جدیت سرگرم کاری هستید و با مراجعه یک همکار از جایتان بلند شوید نه تنها ادب تان را نشان می دهید بلکه به صورت غیر مستقیم به طرف مقابل اطلاع می دهید که وقت زیادی برای صحبت کردن ندارید و قطعا در موقعیت بهتر می توانید مفصل صحبت کنید.

روش‌ دیگر برای جلوگیری از بروز حواس پرتی توسط همکاران، برنامه‌ریزی برای این مزاحمت‌هاست؛ به عنوان مثال، می‌توانید در برنامه‌ی خود زمانی را به این مزاحمت‌ها اختصاص دهید. زمانی را بین کارها و جلساتتان، به این موضوع اختصاص دهید؛. به این ترتیب، اگر کسی به شما مراجعه کند یا سؤالی داشته ‌باشد، برنامه‌ی شما به هم نمی‌ریزد و مضطرب نمی‌شوید.

 

۴٫حتما میز کار خود را تمیز نگه دارید

 

میز کار مرتب باعث تمرکز در کار میشود

 

اگرچه کمی بی‌نظمی می‌تواند خلاقیت شما را افزایش دهد، واقعیت این است که محیط کاری نامنظم تأثیری منفی بر توانایی شما در تمرکز و پردازش اطلاعات دارد و باعث حواس پرتی شما می‌شود. گیجی و بی‌نظمی مانند لیستی است که کارهای لازم‌الاجرا را به شما یادآوری می‌کند؛ به همین ترتیب، شما را از زمان حال غافل می‌کند. با گذشت زمان، این امر اضطراب و استرس شما را افزایش می‌دهد.

راه‌حل مناسب برای کاهش حواس پرتی ناشی از بی‌نظمی چیست؟ محیط کار خود را تمیز و منظم نگه دارید. وسایلی را که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، دور بریزید. مدارک را در پرونده‌های مشخص‌شده قرار دهید. در حالت ایدئال، باید تا حد امکان کاغذبازی را کنار بگذارید و مدارک بایگانی‌شده را در فضای ابری نگهداری کنید. مطمئن شوید که فضای مناسبی را برای تمام لوازم اداری خود فراهم کرده‌اید و در پایان روز آن‌ها را سر جای خود قرار دهید.

برای از بین بردن حواس پرتی حتما باید اطرافتان و به ویژه میزکارتان خلوت و منظم باشد. به هم ریختگی و شلوغ بودن میزتان به راحتی حواس شما را وسط کار پرت می کند.

حتی اگر هر روز فضای کاری‌تان را مرتب نمی‌کنید، حداقل باید هر هفته برای نابودی حواس پرتی در محیط کار ، این کار را انجام دهید؛ به عنوان مثال، می‌توانید بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه را به این کار اختصاص دهید، زیرا از نظر ذهنی برای شروع هفته‌ی بعد آماده می‌شوید و می‌توانید این کار را به‌سرعت انجام دهید.

۵٫اجازه ندهید که گرسنگی بر شما غلبه کند

 

گرسنگی باعث حواس پرتی میشود

گرسنگی نیز می‌تواند علت حواس پرتی شما باشد. غیرممکن است که بتوانید هنگام گرسنگی، تمرکز کنید. متأسفانه، ما این گرسنگی را با تنقلات و فست‌فود رفع می‌کنیم، زیرا به‌سرعت و به‌آسانی در دسترس ما قرار می‌گیرند. باید اراده‌ای آهنین داشته‌باشید تا بتوانید در مقابل میل به خرید تنقلات یا پیتزا بایستید. شما به گزینه‌های سالم‌تری نیاز دارید که گرسنگی‌تان را رفع کنند و در عین حال شما را متمرکز و پرانرژی نگه دارند.

در دفتر کارتان میان‌وعده‌ی سالم‌تری را به همراه داشته‌باشید؛ به عنوان مثال، من همیشه در دفتر کارم کمی بادام دارم. هروقت احساس گرسنگی می‌کنم، یک مشت بادام می‌خورم؛ هم‌چنین، رستوران‌هایی را بررسی می‌کنم که میان‌وعده‌های سالمی را ارائه می‌دهند. به این ترتیب دیگر از حواس پرتی در محیط کار خبری نیست.

 

سوال؟

کدام یکی از عوامل بالا بیشترین تاثیر رو در حواس پرتی شما دارند؟

 

میتوانید تمامی مطالب لجستیکی رو در بلاگ تاپین دنبال کنید ❤️

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
راهکار های فروش
mrs shahvali

معرفی شرکت نذر طبیعت

معرفی شرکت نذر طبیعت نذر طبیعت یک سازمان مردم نهاد است که دغدغه اصلی اش حمایت از محیط زیست و حفظ حیات وحش کشور است.

راهکار های فروش
tapinblog

مناسبت های اسفند ماه ۱۴۰۱

چیزی تا پایان سال نمانده و به زودی وارد آخرین ماه ۱۴۰۱، یعنی اسفندماه می‌شویم؛ به همین خاطر هم در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به

راهکار های فروش
mrs shahvali

معرفی افزونه دکان وردپرس

افزونه دکان چیست و چگونه به سایت های فروش کمک می کند؟ افزونه دکان یکی از پرکاربردترین افزونه های وردپرس است که به راحتی امکان

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *