ردکردن این
مارکت پلیس چیست ؟

مارکت پلیس چیست ؟

چه تفاوتی بین مارکت ۱پلیس‌ ها و فروشگاه آنلاین وجود دارد؟ چگونه می‌توان این دو مدل از کسب و کار اینترنتی را تعریف کرد؟ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مدل مارکت پلیس واقعاً پیچیده و عجیب و غریب است؛ در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست. در صورتی که تمایل دارید با مفهوم مارکت‌پلیس و چگونگی این مدل از کسب و کار اینترنتی آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مارکت پلیس چیست

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس (بازارگاه آنلاین) مانند یک پاساژ، بازار یا فروشگاه بزرگ در دنیای فیزیکی است. بازارگاه آنلاین بستری است که چندین تولیدکننده و برند انواع محصولات خود را برای فروش در آن ارائه می‌کنند. کاربر می‌تواند در مارکت پلیس یک کالا را از چند تولیدکنندهٔ متفاوت در کنار هم ببیند. از طرف دیگر هیچ نیازی به حضور فیزیکی کالاها در بازارگاه آنلاین نیست. کافی است ارائه اطلاعات آن‌ها را ارائه دهیم. به‌عبارت‌دیگر در مارکت پلیس موجودی فروشندگان دیگر هم عرضه می‌شود. این فروشنده می‌تواند تولیدکننده‌ای عمده باشد یا می‌تواند یک فروشگاه کوچک در استانی دور باشد. سپس با تسهیل امکان خرید برای مشتری، جریان خریدوفروش ادامه می‌یابد.

مزایای مارکت پلیس‌ها چیست؟

در سال‌های اخیر مردم علاقهٔ بیشتری به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نشان داده‌اند. مارکت پلیس‌ها امکانات و گزینه‌های مطلوبی در اختیار مشتری قرار می‌دهند. برای همین است که مارکت پلیس به عنوان یک بازار جایگزین محبوبیتی روزافزون یافته‌اند. کاربر می‌تواند کالای موردنظر را در مارکت پلیس جست‌وجو کند؛ سپس بر اساس داده‌های موجود انتخاب کند. مدل‌ها و قیمت‌های گوناگون، نظرات و رضایت دیگر مشتری‌ها، نحوهٔ ارسال و غیره همه در مورد هر کالایی درج شده‌اند. این‌که مشتری تا این حد حق انتخاب دارد، برای آن‌ها بسیار جذاب است. سوای از این‌ها، در هر زمان و مکانی می‌توان با دسترسی به اینترنت از مارکت پلیس‌ها استفاده کرد. برای عرضه‌کننده‌ها نیز مارکت پلیس‌ها گزینهٔ بسیار مطلوبی هستند. علاوه بر کانال‌های فروش همیشگی‌شان، حال می‌توانند در جای دیگری نیز تبلیغ کنند. هزینهٔ این تبلیغ کم است و بازدهی بالایی دارد.

 

معایب مارکت پلیس‌ها چیست؟

البته که معایب و مشکلاتی وجود دارد. ادارهٔ یک بازارگاه آنلاین موفق و بزرگ کار راحتی نیست. یکی از مشکلاتی که اکثر مارکت پلیس‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند هماهنگ نبودن عرضه‌کننده‌های گوناگون است. کالاها از جاهای مختلفی تهیه شده و به فروش می‌رسند. برای همین اطلاعاتی که برای هر نوع کالای خاص درج می‌شود متفاوت‌ است. بر همین اساس زمان تحویل کالاها نیز می‌تواند متفاوت باشد. وظیفهٔ بازارگاه آنلاین رفع این ناهمگونی‌ها و بهبود بخشیدن به تجربهٔ خرید مشتری است. در کنار تمامی این‌ها گاه بعضی از بازارها درصد بالایی از سود فروش محصول را طلب می‌کنند. همچنین اگر بازارگاه آنلاین به خصوصی بسیار قدرتمند شود، احتمال این‌که بازار را قبضه و کسب‌وکارهای کوچک را نابود کند بسیار بالا می‌رود.

 

انواع مارکت پلیس‌ها کدام‌اند؟

گاه مارکت پلیس‌ها صرفاً به یک نوع خدمات می‌پردازند. در عین حال افراد مختلفی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. به این نوع بازارها مارکت پلیس عمودی می‌گویند. برای مثال خدمات عرضه شده در اسنپ از نوع حمل‌ونقل است؛ ولی تعداد زیادی افراد در آن فعالیت می‌کنند.

نوع دیگری هم از بازار وجود دارد به نام مارکت پلیس افقی. در این نوع بازار چندین تولیدکننده و چندین خدمت ارائه می‌شوند که در یک ویژگی خاص مشترک‌اند.

سومین نوع ، مدل جهانی است. بازاری که در آن انواع خدمات از سوی انواع عرضه‌کننده‌ها ارائه می‌شود. دیجی‌کالا مثال خوبی از این نمونه خواهد بود.

 

 

نمونه‌هایی از مارکت پلیس‌ها را با هم ببینیم

مارکت پلیس آمازون

مارکت پلیس جهانی آمازون

یکی از معروف‌ترین مارکت پلیس‌ها در مقیاس جهانی، شرکت آمازون است. بی شک تابه‌حال بارها نام سایت آمازون و میلیاردر معروف صاحب آن، جف بزوس را شنیده‌اید. این بازار موفق در مقیاسی جهانی فعالیت می‌کند و همه چیز دارد.

 

مارکت پلیس‌های ایرانی دیوار و شیپور

بازارگاه آنلاین ایرانی دیوار

هر دوی این بازارها جز سومین مدل مارکت پلیس‌ها هستند. هر چیزی را می‌توان در این مدل بازارها یافت. دیوار سایت نیازمندی‌های ایرانی است. در دیوار می‌توان انواع آگهی‌های نیازمندی را ثبت کرد. شیپور هم پلتفرمی مناسب برای خریدوفروش کالاهای دست دوم است

 

مارکت پلیس‌های ایرانی دیجی‌کالا و باسلام

مارکت پلیس دیجی‌کالا

دیجی کالا بزرگ‌ترین و موفق‌ترین مارکت پلیس ایرانی است. این بازار آنلاین همه چیز دارد. همهٔ ما حداقل یکبار از آن خرید کرده‌ایم یا نام آن را شنیده‌ایم. هرجایی که باشید کالای مورد نظرتان را در دیجی‌کالا جست‌وجو می‌کنید. براساس نیازتان خرید می‌کنید. کالای مورد نظر بعد از مدتی به درب خانه‌تان ارسال می‌شود. با سلام بازارگاه اینترنتی برای کسب‌وکارهای غیرکارخانه‌ای و کوچک است. در این سایت چندین هزار تولیدکننده محلی و خانگی محصولات خود را برای فروش عرضه می‌کنند.

 

مارکت پلیس برای وردپرس: افزونه دکان

بازارگاه آنلاین

افزونه دکان پلاگینی است که قابلیت‌های افزونه‌ی قدرتمند ووکامرس را بومی‌سازی کرده و گسترش داده است. با استفاده از این افزونه، وب‌سایت وردپرس به راحتی تبدیل به یک مارکت پلیس می‌شود. به‌این‌ترتیب محصولات مختلفی از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در سایت تجاری شما نمایش داده خواهند شد. نه ‌تنها که می‌توانید محصولات خود را تبلیغ کنید، بلکه درصدی از فروش محصولات دیگر را نیز به دست می‌آورید. به این ترتیب بستری امن برای تبلیغات شما فراهم می‌سازد.

 

افزونه‌های متفاوتی برای تبدیل وردپرس به ووکامرس وجود دارند اما به دلایل زیادی دکان بهترین آن‌هاست. پشتیبانی قوی از ورژن پرو، گزینه‌های حمل‌ونقل و ماژول‌های ارائه‌شده از جمله‌ی این دلایل هستند. در عین حال ورژن رایگان نیز بسیار قوی و کاربردی است.

افزونه حمل و نقل ووکامرس – دکان

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. با بلاگ تاپین همراه باشید.

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *