ردکردن این
پستچی یا نامه رسان کیست؟

پستچی یا نامه رسان کیست؟

پستچی را اینگونه به‌یاد می‌آوریم: یونیفرم آبی، کلاه لبه‌دار، کیف قهوه‌ای و موتور یا دوچرخه.

مأمور پست و انتظار برای رسیدن نامه‌ها بخش ثابتی از کودکی همه‌مان بود. زمانی که برای ثبت‌نام‌های دولتی فرم پر می‌کردیم و نامه می‌فرستادیم. گاه چند هفته، منتظر رسیدن پستچی و جواب نامه‌هایمان بودیم.  زندگی تغییر کرده است و مراودات هم شکل تازه‌ای به خود گرفته‌اند. به لطف تکنولوژی دیگر برای خبر گرفتن از دوستان راه‌ دور نیازی به ارسال نامه نیست. بااین‌همه، شغل پستچی همچنان وجود دارد. نه‌تنها که تصویر مأمور پستی از زندگی‌مان پاک نشده، بلکه حضورش پررنگ‌تر هم شده است!

اگرچه امروزه جابه‌جایی نامه کمتر متداول است، اما در عوض جابه‌جایی مرسولات بسیار پربسامد است. با رونق گرفتن بازارگاه‌های اینترنتی و تکامل سیستم‌های لجستیکی حمل‌ونقل، پست و پستچی بیش‌ازپیش در زندگی روزمره‌مان نقش دارند. در ادامه با شغل پستچی، بایدها و نبایدهای آن و نحوهٔ درست برخورد با پستچی آشنا می‌شویم. با بلاگ تاپین همراه باشید.

 

پستچی، مأمور پست یا نامه‌رسان کیست؟

پستچی‌

 

بنا بر تعریف فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «شخصی که مسئولیت توزیع و تحویل مرسوله‌های پُستی را تا منازل و واحدهای کسب‌وکار بر عهده دارد» را پستچی گویند. پستچی یا مأمور پست فردی است که دسته‌های نامه، مرسولات، پیغام‌ها و  محصولات را جمع‌آوری کرده و توزیع می‌کند.

این توزیع معمولاً با وسیلهٔ نقلیه موتوری صورت می‌گیرد. پستچی‌ها در تمام ماه‌های سال فعالیت می‌کنند. پستچی می‌تواند در ادارهٔ دولتی پست مرکزی یا شرکت‌های پست خصوصی فعالیت کنند. عده‌ای از مأمورین پست هم برای بخش لجستیک بازارگاه‌های آنلاین کار می‌کنند. می‌توانید همه‌ی روزهای هفته منتظر رسیدن پستچی باشید، البته به‌غیراز روزهای تعطیل رسمی!

 

مهارت‌های لازم برای پستچی شدن چیست؟

اولین مهارتی که یک پستچی باید آن را داشته باشد، سواد خواندن و نوشتن است. پستچی باید با انواع علایم و نشانه‌هایی که روی بسته‌های درج می‌شوند آشنا باشد. تنها در این صورت است که می‌تواند در دنیای شهرنشین امروز، مقصد هر بسته را پیدا کند.

دومین مهارت لازم برای پستچی بودن، توانایی رانندگی و مسیریابی است. اکثر مأمورین پست مسیر ثابتی دارند و ناحیه مشخصی را پوشش می‌دهند. بااین‌وجود شهرها با سرعتی بسیار در حال گسترش هستند. نمای بسیاری از محلات در حال تغییر است. از طرفی اگر در یک کلان‌شهر مشغول نامه‌رسانی باشید، انتخاب مسیر کم ترافیک و راه‌های میان‌بر بسیار مهم می‌شود.

سومین مهارت لازم برای هر پستچی مدیریت زمان است. اولین خواسته‌ی هر کاربر پستی رسیدن هرچه زودتر مرسوله‌اش است. هر مأمور پست روزانه تعداد معینی مرسوله را باید به مقصد برساند. اگر پستچی نتواند مسیر و زمانش را مدیریت کند، طبیعتاً نمی‌تواند همه‌ی بسته‌ها را جابه‌جا کند.

مهارت مهم دیگری که هر پستچی باید آن را دارا باشد، قدرت برقراری ارتباط اجتماعی است. نامه‌رسان باید بتواند به‌درستی با مردم رفتار کند و پاسخگوی سؤالاتشان باشد.

 

وظایف شغلی پستچی کدامند؟

پستچی‌های اداره‌ی پست همگی استخدام دولتی هستند. آن‌ها حقوق مشخصی دارند که به‌صورت ماهیانه به حسابشان واریز می‌شود.

هر پستچی یک‌سری وظایف مشخص دارد. این وظایف را می‌توان به ترتیب زیر شرح داد:

  1. بسته‌بندی و آماده‌کردن نامه‌ها در جعبه‌های مخصوص، برای تحویل یا انتقال.
  2. تحویل مرسولات و نامه‌ها درب منازل مسکونی و شرکت‌های تجاری با استفاده از مسیرهایی ازپیش‌تعیین‌شده؛ پیاده یا با خودرو.
  3. تقبل مسئولیت و امضا برای پست‌های سفارشی یا پول.
  4. نگهداری نامه و مرسوله‌ی مشتریانی که در محل تحویل نبودند.
  5. یادداشت گذاشتن  و اطلاع‌رسانی به مشتریان و تعیین مکان رسمی برای تحویل مرسوله‌های غیرقابل‌ارسال.
  6. مرتب کردن اقلام و کالاهای پستی بر اساس ترتیب تحویل.
  7. گرفتن امضا مشتری برای مرسوله‌های سفارشی و بیمه‌شده؛ همچنین گرفتن هزینه لازم و کامل کردن کاربرگ‌های الزامی.
  8. ثبت تغییرات آدرس و ارسال مجدد نامه‌ها به آدرس جدید.
  9. تحویل پول و رسیدهای جمع‌آوری‌شده.
  10. بردن نامه‌های جمع‌آوری‌شده از منازل، شرکت‌ها و صندوق‌های عمومی به اداره‌ی پست.

 

نحوه‌ی برخورد مناسب با پستچی چیست؟

در وهله‌ی نخست باید به یاد داشته باشیم که پستچی‌ها انسان هستند. ترافیک شهری، مرسولات گمشده، شرایط آب‌وهوایی و غیره روزمره برای پستچی‌ها اتفاق میفتند. این موارد باعث کلافگی هر فردی خواهند شد. هرچند که پستچی موظف است در کمال ادب با مردم برخورد کند، اما این ارتباط دوطرفه است.

درصورتی‌که مرسوله‌ی شما مشکلی داشت به پستچی اطلاع دهید. از او بخواهید پروسه مناسب را برایتان توضیح دهد. اگر تغییر آدرس یا موارد این‌چنینی پیش آمد، از قبل و با جست‌وجو در درگاه‌های آنلاین اداره پست آن را اصلاح کنید.

اگر روز تحویل بسته کسی برای دریافتش نبود، پست وظیفه دارد یکبار دیگر بسته را ارسال کند. اگر باز همان اتفاق تکرار شد، این بار گیرنده باید با کد مرسوله و کارت ملی برای دریافت آن به مرکز توزیع مربوطه مراجعه کند. خارج از دو دفعه‌ی نخست، تحویل چنین مرسوله‌هایی وظیفه‌ی مأمور پست نیست.

 

سخن آخر

در این مطلب سعی شد شغل پستچی در دنیای امروز تعریف شده و وظایف آن شرح داده شود. شغل پستچی، کاری سخت اما لازم است و هر فردی می‌تواند در صورت کسب مهارت‌های لازم آن را انجام دهد. امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. برای مطالب بیشتری ازاین‌دست، بلاگ تاپین را دنبال کنید.

 

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
شرکت های حمل و نقل
mrs shahvali

صندوق هوشمند گنجه و جابار

صندوق هوشمند صندوق های هوشمند یا لاکرها مکان مناسبی برای نگهداری بسته های پستی یا خریدهای اینترنتی می باشند. این صندوق ها در نقاط مختلفی

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *