ردکردن این
تاثیر اینترنت بر لجستیک

تاثیر اینترنت بر لجستیک

پست و ترابری در سال‌های گذشته بسیار متفاوت است از جیزی که در دنیای پیشرفته امروز می‌بینیم. لجستیک جایگزین سیستم سنتی و اینترنت اشیا در مراحل آن به کار گرفته می‌شود. در این مطلب به تاثیر اینترنت بر لجستیک می‌پردازیم. با بلاگ تاپین همراه باشید.

لجستیک

برای آن که بتوان به تاثیر اینترنت بر لجستیک پرداخت، باید اول لجستیک را تعریف کرد. لجستیک در معنای لغوی به معنای برنامه‌ریزی و اجرای دقیق عملیاتی پیچیده است. در زمینهٔ تجاری انتقال محصولات از جایگاه تولید تا رسیدن به مصرف‌کننده را مدیریت می‌کند. لجستیک بر اساس محل انجام انتقالات و مراحل توزیع محصولات تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارد.

تاثیر اینترنت بر لجستیک
تاثیر اینترنت بر لجستیک

 

 

انواع لجستیک بر اساس محل انجام انتقالات

بر اساس محل انجام انتقالات، به چهار دستهٔ درونی، داخلی کارخانه، بیرونی و معکوس تقسیم می‌شود. لجستیک درونی بر تأمین مواد خام و قطعات موردنیاز کارخانه یا شرکت تمرکز می‌کند. لجستیک داخلی کارخانه، به فرایندهای ترابری از ورود مواد خام تا خروج محصول نهایی می‌پردازد. لجستیک بیرونی مسیر رسیدن محصول به دست مشتری را پی می‌گیرد. فرایندهایی همچون انتقال موارد مرجوعی در حوزهٔ لجستیک معکوس قرار می‌گیرند.

 

 

مراحل توزیع کالا

بسته به روش انتخابی حمل‌ونقل، فرایندهای توزیع در لجستیک متفاوت خواهند بود. این فرایندها مستقیماً به مرحلهٔ انتقال کالا مربوط می‌شود. البته باید توجه کرد فرایند انتخابی بر دیگر اجزای توزیع و زنجیره پخش تأثیر می‌گذارند.

سه مرحله توزیع در لجستیک معرفی شده‌اند. مرحلهٔ اول، ارسال محصول تولیدی به انبار مرکزی است. مرحلهٔ دوم، ارسال محصول از انبار مرکزی به انبارهای فرعی لجستیکی است. در مرحلهٔ سوم محصول از انبارهای فرعی به دست مشتری می‌رسند.

تاثیر اینترنت بر لجستیک

 

تعریف این مراحل و انتخاب روش‌های مناسب ترابری، تأثیر شگرفی بر بهبود خدمات شرکت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی، خدمات پستی و غیره می‌گذارد. وجود انبارهای فرعی یا هاب‌های لجستیکی سرعت توزیع را بسیار بالا می‌برد. هاب‌ها مانند پایانه‌های مسافربری هستند که به دسته‌بندی، سامان‌دهی و مدیریت سفارش‌ها می‌پردازند.

 

 

لجستیک و اینترنت

سرعت بالای توزیع تنها یکی از مزیت‌های به‌کارگیری لجستیک در زنجیره تأمین است. حجم بالای سفارش‌ها و استفادهٔ روزافزون مردم از خدمات پستی باعث نارسایی سیستم توزیع سنتی شده است. امروزه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی، من‌جمله ادارهٔ پست مرکزی نیز از لجستیک بهره می‌برد.

 

 

 

اینترنت اشیا

آنچه حقیقتاً باعث تمایز سیستم سنتی ترابری و راهکارهای لجستیک شده‌، استفاده از اینترنت مخصوصاً اینترنت اشیا است. به اشیای فیزیکی سنسور دار با توانایی پردازش و تعامل داده‌ای هستند، اینترنت اشیا می‌گویند. کاربردهای اینترنت اشیا در لجستیک بی‌انتهاست.

تاثیر اینترنت بر لجستیک

تاثیر اینترنت بر لجستیک:

 

تاثیر در حمل‌ونقل

یکی از فرایندهایی که اینترنت اشیا در آن نقش پررنگی دارد، ردیابی وسایل نقلیه‌ی استفاده‌شده در جابه‌جایی محصولات است. کامیون‌ها، خودروها و پیک‌ها از اصلی‌ترین این وسایل نقلیه‌ هستند. این وسایل نقلیه درصد زیادی از کالاها را جابه‌جا می‌کنند. واضح است که رهگیری این خودروها و مسیر حرکت آن‌ها بسیار مهم است. استفاده از اینترنت امکان این کار را فراهم آورده است.

استفاده از تکنولوژی جی‌پی‌اس (GPS) و دیگر تکنولوژی‌های مسیریابی امکان رهگیری را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند. علاوه‌برآن، با چنین تکنولوژی‌هایی می‌توان مسیرهای بهتری برای حرکت انتخاب کرد و سرعت توزیع را بالا برد.

 

 

تاثیر در انبارداری

در زمینهٔ انبارها و مدیریت موجودی نیز استفاده از اینترنت اشیا باعث ارتقا کیفیت می‌شود. استفاده از برچسب‌های هوشمند مانند آراف‌آی‌دی (RFID) یکی از نمونه‌های استفاده از اینترنت اشیاست. شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند موقعیت کالاها و موجودی آن‌ها را رهگیری می‌کنند. به‌این‌ترتیب میزان دخالت عوامل انسانی نیز کاهش می‌یابد.

مزایای استفاده از اینترنت در لجستیک

رهگیری کالا توسط خود مشتری، استفاده از اسکن QR برای انتقال داده‌ها، استفاده از خودروهای هوشمند و خودران، تحویل کالا توسط پهپادها از دیگر نمونه‌های تاثیر اینترنت بر لجستیک است. هرچه فرایندهای لجستیکی هوشمندتر و از خطای انسانی مبراتر باشند، ارتقا امنیت و کیفیت در آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. علاوه‌برآن، کاهش هزینه‌ها هم یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از اینترنت اشیا در این صنعت است.

در دنیای امروز فناوری تمامی ابعاد زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار داده است. صنعت لجستیک هم از دستاوردهای فناوری در راستای ارتقا کیفیت خدمات خود بهره می‌برد. این ارتقا به‌تبع بر زندگی مصرف‌کننده‌ها نیز تأثیر مثبتی می‌گذارند.

برای خواندن مطالب بیشتری از این دست با بلاگ تاپین همراه باشید.

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
شرکت های حمل و نقل
mrs shahvali

صندوق هوشمند گنجه و جابار

صندوق هوشمند صندوق های هوشمند یا لاکرها مکان مناسبی برای نگهداری بسته های پستی یا خریدهای اینترنتی می باشند. این صندوق ها در نقاط مختلفی

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *