ردکردن این
پاکت و کارتن پستی و انواع آن‌ها

پاکت و کارتن پستی و انواع آن‌ها

همه ما به نوعی با پاکت‌‌ها و کارتن‌های پستی سروکار داشته‌ایم. برای مثال وقتی که برای ارسال مدرک یا بسته‌ی مهمی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده بودیم. در همان مرحله‌ی اول از ما می‌پرسند که پاکت یا کارتن پستی داریم یا نه. در نهایت هم به احتمال زیاد، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی مرسوله را با یک بسته‌بندی نامناسب ارسال کردیم.

شاید هم در طرف دیگر ماجرا بوده باشیم. پیش‌آمده که روزها چشم‌به‌راه رسیدن مأمور پستی و بسته‌ای مانده‌ایم. چشم‌به‌راه کتابی درسی یا شیشهٔ عطری که از سایت محبوبمان سفارش دادیم؛ شاید هدیه‌ای که دوستی از راهی دور برایمان فرستاده بود. اما روزی که بسته موعود به دستمان می‌رسید آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم: کتابی پاره، شیشه‌ای شکسته و هدیه‌ای آسیب‌دیده. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بسته‌های پستی‌‌تان خراب می‌شوند، این مقاله برای شماست.

پاکت‌های پستی
پاکت‌های پستی

به‌رغم وظیفهٔ اداره پست و سامانه‌های حمل‌ونقل در سالم رساندن بسته، همیشه این احتمال وجود دارد که مرسوله شما آسیب ببیند. گاهی اوقات این مرسوله‌ها به‌راحتی و گاه اصلاً قابل جایگزینی نیستند: مدارک تحصیلی، کتابی کمیاب یا هدیه‌ای عزیز. برای همین خود فرستنده باید در حد توان احتمال آسیب‌دیدن مرسوله را کاهش دهد. استفاده از پاکت بسته‌بندی مناسب و نحوهٔ صحیح بسته‌بندی در این زمینه تأثیر به سزایی دارد.

پیش‌تر در مقاله آموزش کامل بسته بندی صحیح مرسولات شکستنی و پستی که در بلاگ تاپین منتشر شد، به آموزش نحوه‌ی صحیح بسته‌بندی پرداختیم. اینک به انواع پاکت بسته‌بندی و چگونگی تهیه آن‌ها می‌پردازیم. برای آشنایی با انواع پاکت‌ها و کارتن‌های بسته بندی با بلاگ تاپین همراه باشید.

انواع پاکت‌ها و کارتن‌های بسته‌بندی

در ابتدا باید دربارهٔ تمایز میان پاکت و کارتن پستی صحبت کنیم. برای ارسال انواع مدارک، سند، کتاب و مرسولات سبک‌تر از پاکت پستی استفاده می‌شود. وقتی مرسولهٔ شما سنگین‌تر و حجیم‌تر و آسیب‌پذیر‌تر از موارد بالا باشند، برای ارسال آن‌ها از کارتن پستی استفاده می‌شود. استفاده از کارتن پستی محدود به اداره پست و غیره نیست، بلکه بسیاری از شرکت‌های تجاری یا مراکز فروش کوچک‌تر هم از آن استفاده می‌کنند.

پاکت‌ها

پاکت‌های پستی
انواع پاکت‌های پستی

پاکت‌نامه‌ها

بسته به نوع سند ارسالی، از پاکت‌های پستی مختلفی استفاده می‌شود. پیش‌تر برای ارسال نامه به خارج از کشور از پاکت‌های هوایی استفاده می‌شد که امروزه بیشتر حالتی نوستالژیک دارند. پاکت‌های بانکی همان پاکت‌نامه‌های سفیدرنگی هستند که با شنیدن «پاکت‌نامه» تصویرشان در ذهنتان نقش می‌بندد.

پاکت‌های پستی
پاکت‌ پستی پنجره‌دار

برای ارسال گذرنامه‌، رسید، عکس و غیره از پاکت‌نامه‌های جیبی استفاده می‌شود. این پاکت‌ها تا حد زیادی به پاکت‌های بانکی شبیه هستند. پاکت‌های پنجره‌دار با کارت‌های بانکی یا فیش‌های حقوقی به‌ یاد می‌آوریم. روی بدنهٔ این پاکت‌ها بخش شفافی وجود دارد که به فرد اجازه می‌دهد بخشی از محتوای پاکت را مشاهده کند.

پاکت‌های پستی

برای ارسال بسته‌هایی حجیم‌تر از اسناد یا بسته‌هایی که حساسیت بیشتری دارند، از انواع دیگری از پاکت‌های پستی استفاده می‌شود. پاکت‌های ساده بر اساس سایز (A3، A4 و B5) طبقه‌بندی می‌شوند و معمولاً از یک یا دولایه کاغذ ساخته شده‌اند. نوع دیگری از پاکت‌های پستی پاکت متالایز است. در این پاکت لایهٔ نازک فلزی برای محافظت بیشتر تعبیه شده است. احتمالاً شما هم به‌سختی توانسته‌اید این پاکت‌ها را پاره کنید. این پاکت‌ها هم بر اساس نیاز فرد و در ابعاد استاندارد A3، A4 و A5 تولید می‌شوند.

پاکت‌های پستی
پاکت پستی نایلونی مشکی

اگر مرسوله شما سند مهمی است یا محتوای بسته‌ نیاز عایق‌بندی در برابر نور و رطوبت دارد، استفاده از پاکت‌های نایلون مشکی را به شما توصیه می‌کنیم. بخش داخلی این پاکت‌ها را لایهٔ ضخیمی از یک پلاستیک مشکی پوشانده است. پاکت‌های نایلون مشکی با وجود سه‌لایه عایق، یکی از بهترین بسته‌های مناسب برای ارسال اسناد و مدارک محرمانه به شمار می‌روند.

اگر نگران ضربه خوردن مرسوله‌تان هستید، بهتر است از پاکت‌های پستی حباب‌دار استفاده کنید. درون این پاکت‌ها لایه‌ای از پلاستیک حباب‌دار پلاستیکی قرار دارد که نقش ضربه‌گیر را ایفا می‌کنند. برای ارسال قطعات ظریف و شکنندهٔ کامپیوتری، عینک، سی‌دی‌ها و غیره، می‌‌توانید این پاکت‌ها را در سایزهای A4، B4، B5 و پاکت سی‌دی تهیه کنید.

پاکت‌های پستی
پاکت پستی حبابدار

برای ارسال مدارک حساس به نور و عکس‌های پزشکی نیز از پاکت‌های لمینه مشکی استفاده می‌شود. هرچند لایهٔ پلی‌اتیلن استفاده شده در این پاکت‌ها باعث بالارفتن وزن آن‌ها می‌شود، اما عایق مناسبی در برابر نور به شمار می‌آید. این پاکت‌ها نیز از سایز A3 تا A5 موجود هستند.

کارتن‌ها

کارتن پستی
کارتن‌های پستی

کارتن‌ها جعبه‌هایی کاغذی‌ هستند که برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل کالا استفاده می‌شوند. کارتن‌های پستی جعبه‌های استانداردی‌اند که اداره پست، دفاتر پیشخوان دولت و شرکت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. کارتن‌های پستی نشان‌دار هستند؛ یعنی مثل پاکت‌نامه‌ها روی آن‌ها محلی برای درج اطلاعات مرسوله چاپ شده است. نشانه‌ها شامل محل آدرس فرستنده، گیرنده، الصاق تمبر، بارکد و علایم هشداردهنده‌ای همچون شکستنی بودن مرسوله است.

کارتن پستی
کارتن‌های پستی

کارتن‌های پستی معمولاً بر اساس سایز دسته‌بندی می‌شوند. اداره پست ایران ۹ سایز استاندارد را برای کارتن‌های پستی تعریف کرده است. ابعاد این سایزها به ترتیب زیر است:

کارتن‌های پستی
کارتن های پستی طرح قدیم

سایز ۱ :۱۵۰ × ۱۰۰ × ۱۰۰ میلی‌متر
سایز ۲: ۲۰۰ × ۱۵۰ × ۱۰۰ میلی‌متر
سایز ۳: ۲۰۰ × ۲۰۰ × ۱۵۰ میلی‌متر
سایز ۴: ۳۰۰ × ۲۰۰ × ۲۰۰ میلی‌متر
سایز ۵: ۳۵۰ × ۲۵۰ × ۲۰۰ میلی‌متر
سایز ۶: ۴۵۰ × ۲۵۰ × ۲۰۰ میلی‌متر
سایز ۷: ۴۰۰ × ۳۰۰ × ۲۵۰ میلی‌متر
سایز ۸: ۴۵۰ × ۴۰۰ × ۳۰۰ میلی‌متر
سایز ۹: ۵۵۰ × ۴۵۰ × ۳۵۰ میلی‌متر

جنس و ضخامت ورق کارتن بر دوام، کیفیت و وزن آن تأثیر می‌گذارد. اکثر کارتن‌های پستی از مقوا ساخته می‌شوند. مقواها می‌توانند کنگره‌دار (فلوتی) یا ورقه‌ای (سه یا پنج لایه) باشند. بیشتر وقت‌ها برای ساخت کارتن‌های پستی از مقواهای دایکاتی یک‌تکه یا پنج تکه استفاده می‌شود. گاه برای محافظت بیشتر از مرسوله درون کارتن‌های پستی لایه‌ای ضربه‌گیر تعبیه می‌شود. گاهی هم به‌جای مقوا از پلاستیک استفاده می‌شود. همهٔ این موارد بر اساس حساسیت مرسوله و وزن آن انتخاب می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهم کارتن‌های پستی، قیمت آن‌هاست. بسته به نوع کاربری، جنس و ابعاد قیمت کارتن‌های پستی متفاوت خواهند بود. کارتن‌های بزرگ‌تر از کوچک‌تر‌ها گران‌تر هستند. جنس ورقهٔ ضخیم‌تر نیز در افزایش قیمت کارتن تأثیر می‌گذارد. در موارد شخصی این تفاوت مهم نیست. برای کسب‌وکارهای اینترنتی و شرکت‌ها، به دلیل ارسال عمده، این تفاوت برجسته می‌شود.

تهیه بسته‌بندی مناسب

حال که با انواع گوناگون بسته‌بندی آشنا شده‌ایم، برای راحتی شما کاربران عزیز به معرفی دو سایت معتمد فروش و تولید انواع پاکت و کارتن پستی می‌پردازیم. سایت ای‌ ارسال و سایت بلوپک پیشنهاد ما برای شما عزیزان است. هردو سایت‌ محصولاتی مطابق با استاندارد‌های اداره‌ی پست و دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌دهند.کیفیت بالا، قیمت مناسب، ارسال به موقع و سهولت در استفاده از سایت از جمله مزایای استفاده از این فروشگاه‌ها هستند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای خواندن مطالب بیشتری ازاین‌دست با ما در بلاگ تاپین همراه باشید.

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
اخبار حمل و نقل
tapinblog

تغییرات شرکت ملی پست – دی ۱۴۰۱

شرکت ملی پست همیشه گزینه اول فروشگاه های آنلاین برای ارسال مرسولاتشون هست زیرا هم هزینه ارسال به صرفه تری نسبت به دیگر حمل کننده

انبارداری و پردازش سفارش
Mona Falahi

معرفی سرویس‌های انبارداری

 سرویس‌های انبارداری چه کاربردی دارند؟ انبارداری یکی از خدماتی است که در نحوه‌ی درست انتقالات کالا بسیار حائز اهمیت است. چرا که بدون در نظر

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *