ردکردن این
معرفی ساختار کد رهگیری و کدپستی

معرفی ساختار کد رهگیری و کدپستی

معرفی ساختار کد رهگیری و کدپستی

امروزه پست وظیفه جابجایی بخش بزرگی از کالاها و مرسولات را بر عهده دارد. هر چه سامانه های پستی هوشمندتر باشند، این جابجایی ها سریع تر و دقیق تر انجام خواهند شد. استفاده از کدپستی به جای نوشتن آدرس های طولانی و گاهاً نادرست، یکی از راه های بهینه سازی خدمات پستی است. همچنین اختصاص کد رهگیری به مرسوله ها کمک بزرگی به فرستنده و گیرنده آن می کند تا بتوانند وضعیت مرسوله خود را رهگیری کنند.

 

کدپستی چیست؟

کدپستی مجموعه ای ۱۰ رقمی از اعداد است که به هر نشانی اختصاص یافته است. این کد فارغ از مسکونی، اداری و یا تجاری بودن هر آدرس به آن تعلق می گیرد. به این ترتیب برای دریافت مرسولات پستی تنها نوشتن کدپستی کفایت می کند. تا سال ۱۳۷۵ کدهای پستی ۵ رقمی بودند و نوشتن آن به تنهایی به عنوان آدرس کافی نبود و باعث تداخل می شد. با تصویب مجلس، در یک دوره ۵ ساله یعنی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ آدرس ها به طور دقیق جمع آوری شده و کدپستی ۱۰ رقمی شکل گرفت. وظیفه این کار بر عهده اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور قرار داشت که زیر نظر شرکت ملی پست فعالیت می کند.

 

ساختار کدپستی

کدپستی در ایران با اعداد ۱،۳،۴،۵،۶،۷،۸،۹ شروع می شود. در پنج رقم اول این کد از ۰ و ۲ به دلیل شباهت با اعداد ۵ و ۳ استفاده نمی شود؛ ولی در پنج رقم دوم استفاده از این دو عدد بلامانع است. به پنج رقم اول کدپستی “گشت نامه رسانی” می گویند که به مشخصات شهر مقصد و محدوده جغرافیایی آن می پردازد. رقم اول به حوزه یعنی بزرگترین واحد تقسیمات پستی و رقم دوم به منطقه پستی اشاره می کند. سه رقم بعدی حوزه مکان مورد نظر را مشخص می کند. پنج رقم بعدی کدپستی به مشخصات مکانی مقصد می پردازد و دسترسی مستقیم به مقصد را ممکن می سازد.

جزئیات کدپستی
جزئیات کدپستی

روش های یافتن کدپستی

برای پیدا کردن کدپستی روش های مختلفی وجود دارد که از جمله می توان به موتور جستجوی نشانی و کدپستی ایران اشاره کرد. با ورود به این سایت و تکمیل مشخصات مکان مورد نظر کدپستی نمایش داده می شود. همچنین در قبوض خدماتی مانند قبض آب، برق، تلفن و گاز هم کدپستی ۱۰ رقمی درج شده است.

یافتن کدپستی
یافتن کدپستی

کد رهگیری چیست؟

پس از ارسال یک مرسوله از طریق پست و یا خرید یک محصول اینترنتی، یک کد رهگیری ۲۰ رقمی در اختیار شما قرار می گیرد که از طریق آن می توانید وضعیت مرسوله خود را رصد کنید. به این ترتیب صاحبان کالا و مرسوله های پستی می توانند تا زمان رسیدن بسته از وضعیت مرسوله های پستی خود مطلع شوند. کد رهگیری هم از طریق پیامک برای فرستنده ارسال می گردد و هم در بارنامه ثبت می شود.

 

روش های رصد مرسوله های پستی با استفاده از کد رهگیری

برای پیگیری و رصد مرسولات پستی از دو روش می توان استفاده کرد:

  • آسان ترین روش وارد کردن کد رهگیری در سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست است. به این ترتیب از جزئیات و مراحل ارسال مرسوله خود آگاه می شوید.
  • روش دوم ارسال کد رهگیری به صورت پیامک به سرشماره ۲۰۰۰۴۴۱ می باشد. مزیت این روش این است که نیازی به اینترنت نداشته و از طریق پیامک از وضعیت مرسوله آگاه خواهید شد.

همچنین اگر مرسوله شما جزء مرسولات سازمانی مانند کارت شناسایی خودرو، کارت سوخت، گواهینامه و… باشد، می تواند از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی استفاده کنید. در این سامانه با استفاده از مشخصات دیگری مانند کد ملی یا شماره پلاک خودرو می توانید از وضعیت ارسال مدارک خود آگاه شوید.

سامانه رهگیری مرسولات پستی
سامانه رهگیری مرسولات پستی

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
مبانی حمل و نقل
mrs shahvali

معرفی کتاب با موضوع حمل و نقل

معرفی کتاب با موضوع حمل و نقل حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها همواره اهمیت زیادی داشته است. تا

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *