ردکردن این
معرفی انواع سرویس های پستی

معرفی انواع سرویس های پستی

انواع روش های ارسال کارگو – باربری – اتوبوس – پیکی – پستی

انواع روش های ارسال بسته ها بر اساس دو فاکتور مهم سرعت و هزینه توسط صاحبان بار انتخاب می شوند. روش هایی که بتوانند مرسوله را در کوتاه ترین زمان ممکن و به سلامت به دست گیرنده آن برسانند. در ادامه این مطلب به چند مورد از انواع روش های ارسال بسته ها اشاره می کنیم و درباره هر یک توضیح مختصری خواهیم داد.

 

ارسال مرسوله به روش کارگو

کارگو به معنی ارسال کالا از طریق هواپیماهای غیرمسافری می باشد که تجار و بازرگانان برای جابجایی بار خود از این روش بهره می گیرند. البته کارگو(Cargo) مفهومی گسترده در حمل و نقل و جابجایی کالا دارد؛ به عنوان مثال در حمل و نقل دریایی نیز از اصطلاح کارگو برای جابجایی بار استفاده می شود. روش دیگری نیز برای ارسال بار هوایی وجود دارد که به آن فریت(Freight) می گویند. تفاوت این دو روش در این است که فریت برای جابجایی اضافه بار مسافران هوایی است و نه برای انتقال کالاهای تجاری. عوامل متعددی در تعیین میزان هزینه ارسال بار به روش کارگو وجود دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن و ابعاد کالا
  • فاصله دو کشور مبدأ و مقصد
  • نوع کالای ارسالی
  • قوانین دو کشور
  • شرکت خدمات دهنده و تعرفه های آن
ارسال بسته به روش کارگو
ارسال بسته به روش کارگو

ارسال مرسوله توسط باربری

باربری ها در کنار پست و تیپاکس انواع کالا و به خصوص کالای سنگین را جابجا می کنند. اگر وزن کالای ارسالی بیش از ۵۰ کیلوگرم باشد بهترین راه ارسال باربری ها هستند. در این روش برای انتقال بار از نیسان، کامیونت و کامیون استفاده می شود که هر کدام نرخ مخصوص به خود را دارند. علاوه بر این ابعاد محموله و فاصله مبدأ و مقصد نیز در تعیین قیمت نهایی حمل بار موثر خواهد بود.

ارسال بسته با استفاده از باربری
ارسال بسته با استفاده از باربری

 

ارسال مرسوله از طریق اتوبوس

ارسال بسته به وسیله اتوبوس روشی است که صاحبان کالا برای زودتر رسیدن، آن را انتخاب می کنند. این روش به دلیل تردد هر روزه اتوبوس ها در مسیرهای مختلف، از پست و تیپاکس که ممکن است چند روز زمان ببرد سریع تر خواهد بود. البته برای برخی شهرها لازم است بسته دو مسیر را طی کند. مثلاً برای ارسال یک محموله از رشت به زاهدان لازم است بسته ابتدا به تهران منتقل شده و بعد به سمت زاهدان ارسال گردد. تمامی بارها را نمی توان با اتوبوس ارسال کرد و محموله ارسالی باید شامل موارد زیر نباشد:

  • مرسوله های بیشتر از ۴۰ کیلوگرم
  • مواد غذایی فاسد شدنی
  • مواد مخدر، انواع سلاح و هر نوع کالای قاچاق
  • محموله های غیربهداشتی و عفونت زا
  • اجناس غیرمجاز، چک، وجه نقد و اوراق بهادار
  • و دیگر موارد خطرناکی که در آیین نامه حمل و نقل آمده است
ارسال بسته با استفاده از اتوبوس
ارسال بسته با استفاده از اتوبوس

ارسال مرسوله پیکی

انواع روش های ارسال شامل استفاده از پیک نیز می شود که امروزه بسیار رایج است. در شهرهای بزرگ و برای فرار از ترافیک های سنگین، پیک ها وسیله ای مناسب و اقتصادی برای ارسال بسته هستند. شرکت های مختلفی مانند الوپیک، بادپا و اسنپ باکس خدمات ارسال مرسوله پیکی را انجام می دهند. بیشتر این شرکت ها امکان انتخاب وانت را نیز به عنوان پیک جابجایی بار، برای مشتریان خود فراهم کرده اند. فاصله مسیری که باید طی شود اصلی ترین عامل تعیین قیمت این روش جابجایی می باشد.

ارسال بسته به وسیله پیک
ارسال بسته به وسیله پیک

ارسال مرسوله پستی

پست یکی از قدیمی ترین روش های ارسال بسته است که انواع مختلفی داشته و متقاضیان با توجه به شرایط خود این روش را انتخاب می کنند. هر یک از روش های پستی تعرفه خود را داشته و عوامل مختلفی در نحوه محاسبه هزینه های پستی دخیل هستند. انواع روش های ارسال توسط پست عبارتند از:

  1. پست پیشتاز:این روش پست بسته را در مدت زمان ۲۴ الی ۴۸ ساعت کاری به مقصد می رساند. در این روش امکان رهگیری مرسوله با استفاده از بارکدهای ۱۰ و یا ۲۰ رقمی امکان پذیر خواهد بود.
  2. پست سفارشی: این روش نیز روشی سریع برای ارسال بسته ها می باشد.
  3. پست عادی: این روش قدیمی ترین روش پستی است که بیشتر برای ارسال نامه و مطبوعات از آن استفاده می شود.
  4. پست دو قبضه: در این روش دقت و سرعت بیشتری برای حمل کالای ارسالی در نظر گرفته می شود و طبیعاً هزینه بیشتری هم برای فرستنده در پی خواهد داشت.
  5. پست یافته: افرادی که مدارک گمشده ای دارند می توانند به صورت آنلاین و یا با مراجعه به دفاتر پستی فرم مورد نظر را تکمیل کرده تا در صورت پیدا شدن مدرک، به آدرس آن ها ارسال گردد.
ارسال بسته به وسیله پست
ارسال بسته به وسیله پست

استفاده از پیشخوان مجازی تاپین

کسانی که از قصد استفاده مداوم از خدمات پست را دارند معمولاً با مشکلاتی مانند شلوغی دفاتر پستی، زمان بر بودن فرایند بسته بندی و طولانی بودن زمان ثبت بسته ها مواجه هستند. علاوه بر این ترافیک و سختی های رفت و آمد نیز می تواند یکی دیگر از دردسرهای ارسال بسته های پستی باشد. تاپین با انجام هماهنگی های لازم برای دریافت مرسوله از فرستنده و سپردن آن به شرکت حمل کننده، فرایند ارسال بسته را بسیار آسان می کند. این خدمات تاپین برای فروشگاه های آنلاین که با حجم بزرگی از بسته های آماده ارسال مواجهه اند بسیار مناسب است. تاپین انواع روش های ارسال متناسب با بسته را به صاحبان آن پیشنهاد می دهد.

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
مبانی حمل و نقل
mrs shahvali

معرفی کتاب با موضوع حمل و نقل

معرفی کتاب با موضوع حمل و نقل حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها همواره اهمیت زیادی داشته است. تا

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *