ردکردن این
وضعیت معطله چیست؟

وضعیت معطله چیست؟

آیا تابه‌حال نام «وضعیت معطله» به گوشتان خورده است؟ پیش‌آمده که بسته‌ی پستی‌تان را سر موعد دریافت نکرده باشید. وقتی که با اداره‌ی پست تماس می‌گیرید، نام وضعیت معطله را به شما می‌گویند. پیش‌تر در این ویدیو با وضعیت‌های مختلف یک مرسوله آشنا شده بودیم.

در این مطلب از تاپین بلاگ با تعریف وضعیت معطله آشنا می‌شویم. سپس در مورد چگونگی دریافت مرسوله از باجه‌ی معطله صحبت می‌کنیم. با بلاگ تاپین همراه باشید.

 

وضعیت معطله چیست؟

وقتی مأمور پست یا پستچی بسته را برای تحویل می برد، ممکن است چندین حالت رخ بدهد. ممکن است بسته واجد شرایط تحویل نباشد.برای مثال آدرس صحیح نوشته نشده یا مخدوش باشد. شاید بسته حاوی اقلام ممنوعه باشد. شاید مغایرت وزنی داشته باشد. در اینچنین شرایطی بسته عودت یا برگشت داده خواهد شد. اگر بسته واجد شرایط بود، آن‌گاه در وضعیت تحویل قرار خواهد گرفت.

وضعیت معطله
برگشت بسته به اداره‌ی پست

اما ممکن است در زمان تحویل کسی منزل نباشد. شاید بسته برای گیرنده‌ی خاصی فرستاده شده باشد؛ ولی وی حضور در محل حضور نداشت. در این صورت معمولاً پستچی بسته را به مرکز پست باز می‌گرداند و وارد وضعیت معطله می‌کند. در ۲۴ الی ۴۸  ساعت آینده، مأمور یکبار دیگر برای تحویل بسته اقدام می‌کند. اگر این بار تحویل موفق باشد، وضعیت «توزیع شده» رخ می‌دهد. اگر به هر دلیلی تحویل ناموفق باشد، مرسوله به اداره‌ی پست برده و وارد وضعیت متفاوتی می‌شود.

 

تعریف وضعیت معطله

وضعیت معطله به این معناست که تحویل مرسوله ناموفق بوده است. در این حالت خود گیرنده باید برای دریافت آن اقدام کند. معمولاً در این‌جور مواقع مأمور پست با گیرنده تماس گرفته یا با پیامک وضعیت مرسوله را به آن‌ها اطلاع می‌دهد. خود گیرنده نیز می‌تواند با رهگیری از وضعیت مرسوله مطلع شود. در حالت معطله گیرنده با مدارک لازم به باجه معطله مراجعه کرده مرسوله را دریافت می‌کند.

وضعیت معطله
رهگیری اینترنتی مرسوله پستی با کد ۲۴ رقمی مرسوله

وضعیت معطله با وضعیت پیش برگشتی یا برگشتی اولیه تفاوت دارد. وقتی بسته‌ای وارد وضعیت برگشتی اولیه می‌شود، گیرنده دیگر نمی‌تواند آن را از اداره‌ی پست دریافت کند. در وضعیت برگشتی اولیه، مرسوله در حال آماده‌سازی برای  بازگشت به شهر فرستنده است. زمانی که مرسوله به شهر فرستنده باز می‌گردد به آن برگشتی کامل می‌گویند.

در حقیقت وضعیت معطله برای کاهش بسته‌های برگشتی و تحمیل هزینه‌ی پست دوباره بر خریداران ایجاد شده است. در سال‌های اخیر که بازارگاه‌های آنلاین رونق گرفته‌اند، وضعیت معطله کارکردی روزافزون یافته است.

 

نحوه‌ی دریافت مرسوله از باجه معطله

باجه معطله بخشی از پنل گیت‌وی است. در مراکز تحویل پستی، انبار توزیع، برگشتی‌ها و معطله متفاوت هستند. مرسوله‌های پستی معمولاً تا یک هفته در باجه معطله نگهداری می‌شوند. البته اگر پست سفارشی بوده باشد، این مدت ممکن است  تا پانزده روز هم به درازا بکشد. اگر همچنان پس از یک هفته گیرنده برای دریافت مرسوله مراجعه نکند، بسته برگشت داده خواهد شد.

باجه معطله چیست
انبار معطله در مرکز توزیع پستی

 

نحوه‌ی دریافت از باجه معطله

گیرنده برای دریافت مرسوله‌ی معطله باید شخصاً به مرکز توزیع پستی برود. در مرکز به باجه معطله مراجعه میکند. در اینجا با ارائه کد ۲۴ رقمی رهگیری مرسوله و شماره‌ی ملی، فیشی دریافت می‌کند. سپس به انبار معطله می‌رود. پس از ارائه مدارک شناسایی به مسئول انبار و پرداخت مبلغ ترخیص برای مرسوله‌های بزرگ، بسته‌اش را تحویل می‌گیرد.

 

توی این ویدئوی ۲ دقیقه ای میتونید توضیحات کامل این مقاله رو مشاهده کنید.

امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. برای مطالب بیشتری ازاین‌دست، با تاپین بلاگ همراه باشید.

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
شرکت های حمل و نقل
mrs shahvali

صندوق هوشمند گنجه و جابار

صندوق هوشمند صندوق های هوشمند یا لاکرها مکان مناسبی برای نگهداری بسته های پستی یا خریدهای اینترنتی می باشند. این صندوق ها در نقاط مختلفی

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *