ردکردن این
ارسال مرسوله به خارج از کشور از طریق شرکت پست

ارسال مرسوله به خارج از کشور از طریق شرکت پست

زمان مورد نیاز برای مطالعه این مقاله: ۱۰ دقیقه

 

اگر فروشگاه اینترنتی هستید و مشتری در خارج از ایران محصولتان را سفارش داده است یا اینکه قصد دارید مرسوله‌ای را برای اقوام و دوستان خود در کشور دیگری ارسال کنید می‌توانید از سرویس پست بین الملل استفاده کنید.

 

سرویس پست بین الملل چیست؟

با توجه به اینکه شرکت پست ایران در اتحادیه جهانی پست عضو است می‌توان بسته‌هایی اعم از نامه، کارت پستال، اوراق چاپی یا مطبوعات، مرسولات نابینایان، کیسه M، بسته کوچک و امانات و مرسولات EMS که ما به عنوان پست پیشتاز می‌شناسیم را ارسال کرد. البته خدمات بسته‌های EMS در صورت موافقت کشور مقصد قابل ارائه است.

 

ارسال مرسوله به خارج از کشور چگونه انجام می‌شود؟

برای ارسال مرسوله به خارج از کشور از دو طریق می‌توانید اقدام کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

۱- ارسال از طریق اپلیکیشن EAD Customs Declarations

نرم افزار ead customs declarations

اپلیکیشن EAD Customs Declarations متعلق به اتحادیه جهانی پست است که می‌توان برای ارسال مرسوله به خارج از کشور از آن استفاده کرد. اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید از این روش بهره ببرید که کافی است اپلیکیشن را نصب کنید و اطلاعات مرسوله را در آن وارد کنید.

پس از وارد کردن مشخصات کامل اعم از فرستنده، گیرنده، وزن و … در مرحله‌ی نهایی یک کد به شما داده می‌شود. سپس باید به اداره‌ی پست مراجعه کنید و کد مربوطه را در اختیار کارمند شرکت پست قرار دهید. در مرحله‌ی بعد کافی است محتویات مرسوله را تحویل دهید که فرآیند بسته بندی انجام شود. در نهایت نیز با ارزیابی گمرک مرسوله مراحل به صورت کامل انجام می‌شود و شرکت پست بسته‌ی شما را ارسال خواهد کرد.

 

۲- ارسال با مراجعه به شرکت پست

روش دیگر ارسال مرسوله به خارج از کشور مراجعه به اداره پست است. در ابتدا محتویات مرسوله را بررسی می‌کنند و سپس با انجام دادن ارزیابی گمرک آن را بسته بندی می‌کنند. به یاد داشته باشید که بسته بندی مرسولات در هر دو روش حتما باید توسط شرکت پست انجام شود زیرا مقررات مشخصی برای بسته بندی مرسولات جهانی وجود دارد.

پس از ارزیابی گمرک و پرداخت هزینه بارکد ۲۰ رقمی در اختیار شما قرار داده می‌شود که دو رقم اول و آخر آن حروف انگلیسی است که نشان دهنده‌ی مقصدی است که قرار است بسته به آن جا ارسال شود.

 

نکات مهم در ارسال مرسوله به خارج از کشور

  • در نظر داشته باشید که مرسوله‌ای که قصد ارسال آن را دارید اگر ارزشی کمتر از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان باشد گمرک هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌کند و در مقصد هزینه‌ی گمرک آن محاسبه می‌شود.
  • آدرس فرستنده نیز باید به زبان انگلیسی نوشته شود و آدرس گیرنده نیز باید به صورت دقیق درج شود. همچنین آدرس‌ها در زبان انگلیسی برخلاف زبان فارسی از کوچک‌ترین واحد (پلاک خانه) شروع می‌شوند و به بزرگ‌ترین واحد (کشور) می‌رسند.

مثلا به آدرس زیر دقت کنید:

Ali Ramezani

۴th Floor, No. 64 Laleh Street, Azar alley

Keshavarz Blvd

TEHRAN, IRAN

  • نرخ هزینه‌ی مرسوله بر اساس وزن و ابعاد آن محاسبه می‌شود.
  • ارسال مرسولات به کشورهای دیگر به صورت هوایی انجام می‌شود و حداقل ۲۵ روز زمان خواهد برد.
  • بسته‌ها تا سقف ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بیمه می‌شوند.

 

ارسال مرسوله‌های بین المللی توسط برخی از دفاتر پستی در کشور انجام می‌شوند و از طریق تمام مراکز پستی نمی‌توان این کار را انجام داد. برای اطلاع از مراکزی که پذیرش ارسال مرسوله به خارج از کشور را قبول می‌کنند کافی است فایل زیر را دانلود کنید:

دانلود لیست دفاتر پستی دارای خدمات پست بین المللی

 

یک سری کالاهای ممنوعه در هر کشور وجود دارد که بر اساس کشور مقصدی که قصد ارسال مرسوله به آن را دارید باید به این کالاها دقت کنید. برای اطلاع از کالاهای ممنوعه‌ی کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست فایل‌ زیر را دانلود کنید:

دانلود لیست کالاهای ممنوعه‌ی کشورها

سوالات متداول ارسال مرسولات بین المللی

اگر هنوز سوالاتی در رابطه با ارسال مرسوله به خارج از کشور دارید می‌توانید سوالات متداولی که آورده‌ام را مطالعه کنید و به پاسخ خود برسید.

 

امکان ارسال مرسولات خارجه به چه مقاصدی امکان پذیر است؟

به تمامی کشورهای خارجی که شرکت پست مبادله پستی با آنها انجام می دهد.

 

اقلام مجاز برای مرسولات خارجه وارده کدامند؟

کلیه اقلامی که جزء ممنوعات پستی نباشند و مجوز از مراجع نظارتی (گمرک، بهداشت، ارشاد و نظایر آن) را داشته باشند.

 

آیا مرسولات خارجه را نیز می توان از طریق بیمه ارزش اظهار شده ارسال نمود؟

بله ، فرستندگان محترم می توانند مرسولات خود تا سقف سه میلیون تومان بیمه با ارزش اظهار شده نمایند.

 

سرنوشت مرسولات خارجه که امکان توزیع آن میسر نمی شود چگونه است؟

مطابق فرم تکمیل شده اظهارنامه توسط فرستنده امحاء یا به نشانی فرستنده مندرج بر روی مرسوله عودت می گردند.

 

در صورت درج نشانی های ناقص / مخدوش شدن اطلاعات روی بسته چه رفتاری با آن صورت می پذیرد؟

در صورت عدم امکان تحویل مرسوله به گیرنده و فرستنده ، مرسوله به مدت یک ماه در دفاتر قبول / توزیع نگهداری شده و پس از آن ضمن تنظیم صورتجلسه به عنوان مرسولات غیر قابل توزیع به مدت یکسال در مرکز پستی استان / منطقه مربوطه نگهداری می گردد. ( مرسولات فاسد شدنی امحاء شده و نگهداری نمی گردد.)

 

آیا می توان سوابق امضاء تحویل مرسوله به گیرنده را مطالبه نمود؟

بله ، فرستنده می تواند از طریق پرداخت هزینه خدمات جانبی ارسال مرسوله به صورت دوقبضه ، عودت رسید گیرنده را به نشانی خود درخواست نماید.

 

معطله مرسولات خارجه یعنی چه ؟

معطله به مرسولاتی گفته می شود که مطابق شرایط سرویس ارایه شده به دلیل عدم حضور گیرنده برای مدت تعیین شده و به منظور مراجعه گیرنده جهت دریافت مرسوله در دفتر پستی مربوطه نگهداری می گردد. چنانچه گیرنده در مهلت مقرر جهت دریافت مراجعه ننماید مرسوله به فرستنده عودت می گردد.

 

در صورت مراجعه پستچی و عدم حضور گیرنده به چه ترتیب عمل می گردد؟

مراجعه مامور پست

در صورت مراجعه اول پستچی و عدم حضور گیرنده ، موزعین محترم اقدام به صدور اطلاعیه و درج تاریخ مراجعه بعدی نموده و آنرا داخل صندوق پستی یا محلی که در معرض دید گیرنده باشند می اندازند. در صورت مراجعه دوم و عدم حضور گیرنده مجدداً اطلاعیه ای صادر و از گیرنده دعوت می شود که جهت دریافت مرسوله به دفتر پستی مربوطه مراجعه نموده و مرسوله را دریافت نمایند. چنانچه گیرنده در مهلت مقرر جهت دریافت مراجعه ننماید مرسوله به فرستنده عودت می گردد.

 

چه نوع مرسولات وارده و صادره ای مشمول گمرکی می باشند؟

کلیه اقلامی که به عنوان سوغات و هدیه در نظر گرفته نشده و جنبه دیگری من جمله کالاهای تجاری داشته باشد از منظر تخصصی گمرکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تخصیص حق گمرک طی اطلاعیه ای روی مرسوله الصاق می گردد.

 

برای ارسال امانت به خارج کشور، رعایت چه مواردی الزامی است؟

  • نشانی گیرنده به حروف بزرگ کامل و خوانا به‌صورت تایپ شده بر روی کاغذهای خود چسب دار بر روی لفاف در محل مشخص شده نصب شود.
  • نشانی فرستنده با قید کلمه IRAN و بقیه نشانی به فارسی خوانا در محل مخصوص خود به همراه کد پستی درج شود.
  • ارسال کالاهای ساخت داخل با رعایت جنبه غیر تجاری به استثنای کالاهایی که شرعاً و قانوناً ممنوع الصدور هستند و یا توسط کشور مقصد ممنوع اعلام شده است مجاز است.
  • تکمیل فرم های همراه امانت ضروی بوده و کلیه اطلاعات خواسته شده در آن خوانا و کامل و به زبانهای انگلیسی یا فرانسه درج و در محل مناسب روی لفاف مرسوله الصاق گردد.

 

ترخیص کالاهایی که به عنوان هدیه و سوغات از خارج از کشور وارد می‌شود چگونه است؟

این گونه کالاها، البته به استثنای اقلامی که ورود آنها از نظر شرعی و یا قانونی ممنوع است با ارزیابی گمرک و دریافت احتمالی عوارض مربوطه ترخیص می شود.

 

آیا برای ارسال کالا از طریق پست به خارج از کشور محدودیتی وجود دارد؟

بله. این محدودیت شامل همان کالاهایی است که جزء ممنوعات پستی محسوب می‌شود.

 

مدت زمانی که مرسولات وارده خارجه جهت تعیین تکلیف ترخیص در اختیار گمرک و یا مراجع ذیربط قرارداد چند روز است؟

این مدت زمان در حدود ۲ روز است و امکان دارد به علل مختلف روند بررسی های لازم افزایش یابد.

 

نحوه ارسال مرسولات خارجه به چه ترتیب است؟

از طریق مراجعه به دفاتر منتخب ، رعایت قوانین و مقررات داخلی و مقررات خاص کشور مقصد ( قوانین خاص کشورها از طریق لینک پرتال اداره کل مهندسی قابل دسترسی می باشد)

 

هزینه ای که می بایست برای ارسال مرسولات پستی پرداخت شود بر چه مبنا است؟

هزینه ارسال مرسولات بین المللی

هزینه ارسال مرسولات خارجه بر اساس نوع سرویس ( پیشتاز،سفارشی ، امانت و عادی ) ، مقصد ( گروه بندی کشورها) ، وزن ، اندازه ، محتویات مرسوله و خدمات جانبی متفاوت می باشد که مطابق نرخنامه پستی مندرج در پورتال شرکت ملی پست محاسبه و از فرستنده اخذ می گردد.

 

نحوه پرداخت هزینه های پستی برای ارسال مرسوله خارجه چگونه است؟

هزینه های پستی مرسولات خارجه از طریق مراجعه حضوری به باجه های پستی و پرداخت با کارت بانکی صورت می پذیرد.

 

در صورت آسیب یا مفقودی مرسوله ، نحوه جبران خسارت فرستندگان چگونه است؟

مشتریان می توانند از طریق مراجعه حضوری به واحد قبول مربوطه و یا از طریق سامانهeop.post.ir و یا اطلاع رسانی از طریق مرکز خدمات تلفنی مشتریان – ۱۹۳ (call center) نسبت به ثبت شکواییه خود اقدام و پیگیری نمایند.

 

آیا می توان جهت ارسال مرسولات انبوه (تعداد زیاد) از این سرویس استفاده نمود؟

مرسولات صادره خارجه به صورت انبوه قبول نمی شود.

 

چه نوع مرسولاتی را می توان با استفاده از سرویس های پستی ارسال نمود؟

ارسال کلیه اقلام به جز اقلام ممنوعه (به لیست ممنوعات مراجعه شود) را می توان در قالب لفاف های پاکت / کارتن / لوله و مانند آن به کشورهای مجاز ارسال نمود.

 

حداکثر وزن مجاز جهت ارسال مرسولات خارجه چقدر است؟

بیست کیلوگرم

 

حداکثر ابعاد استاندارد و مجاز جهت ارسال مرسولات سفارشی چقدر است؟

حداقل ابعاد قابل ارسال ۹*۱۴ و حداکثر ابعاد مجموع در طول و عرض و ارتفاع ۷۸ سانتیمتر برای مرسوله استاندارد می باشد . در صورت ارسال مرسولات با ابعاد بیش از اندازه های فوق ۲۵ درصد اضافه نرخ مرسولات غیر استاندارد اضافه می گردد. حداکثر ابعاد قابل قبول ، یک متر در یکی از ابعاد می باشد.

 

نحوه پیگیری مرسولات خارجه چگونه است؟

از طریق شماره تماس ۱۹۳ و یا  پورتال شرکت ملی پست -گزینه رهگیری مرسوله پستی و وارد نمودن کد رهگیری مرسولات پستی قابل رهگیری می باشد.

 

مقالات بیشتری مطالعه کنید:

چگونه در ۴۸ ساعت خسارت مرسولات را از شرکت پست بگیریم؟

آموزش کامل بسته بندی صحیح مرسولات شکستنی و پستی

پیگیری بسته پستی خود را چگونه انجام دهیم؟

چرا فروشگاه‌های اینترنتی و اینستاگرامی باید از پیشخوان مجازی پستی استفاده کنند؟

فهرست مطلب

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید:
شرکت های حمل و نقل
mrs shahvali

صندوق هوشمند گنجه و جابار

صندوق هوشمند صندوق های هوشمند یا لاکرها مکان مناسبی برای نگهداری بسته های پستی یا خریدهای اینترنتی می باشند. این صندوق ها در نقاط مختلفی

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *